تثبیت وزن بعد از کاهش وزن

تثبیت وزن بعد از کاهش وزن

با توجه به تغییر سبک زندگی افراد و همچنین افزایش چاقی  وشیوع بیماری های غیر واگیر مردم بیش از پیش به کاهش وزن خود فکر می کنند . اما قاعدتا کم کردن وزن خود به برنامه ایی منظم و متعادل نیاز دارد و ثابت نگه داشتن وزن بعد از آن نیز مسئله دیگریست . بدن به علل متفاوت  و با توجه به سبک زندگی هر فرد تمایل دارد به حالت اولیه بازگردد  و بسیاردیده می شود افرادی که  با تلاش فراوان وزن خود را کم کرده ولی بعد از گذشت چند ماه دوباره به حالت قبلی بازگشته اند.اما متخصصین تغذیه پیشنهاد می کنند که :

رژیم غذایی متعادل داشته باشید

بسیاری از رژیم های غذایی که افراد برای خود در نظر می گیرند برای استفاده طولانی مدت و یا نگهداری کاهش وزن  طراحی نشده اند. اگر شما از این نوع برنامه ها برای  از دست دادن وزن پیروی می کنید اغلب دوباره به وزن اولیه بازگشته اید. پایه و اساس رژیم غذایی موفق کاهش کالری مصرف شده است ، با وجود رژیم های مرسوم و مد روز و یا خانگی ، کاهش وزن هنوز هم از راه کالری پایین به دست می آید.مهم ترین نکته  برای کم کردن وزن پایدار این است که کالری موجود در برنامه غذایی خود را کم کنید  در حالی که تعادل در مصرف غذاهای سالم  و همچنین غذاهایی که شما بسیار به آنها علاقمند هستید، وجود داشته باشد. کاهش وزن باید در طول زمان  حاصل شود که اصول رژیم غذایی طولانی مدت، انعطاف پذیری و واقع بینانه بودن است در غیر این صورت در نهایت کاهش وزن ایجاد شده برگشت می کند.برای مثال افرادی که تنها به چند ماده غذایی روی می  آورند  و خوراکی های دیگر را حذف می کنند درصد شکست آنها با گذشت زمان  بالا خواهد بود.

عادات غذایی خود را تغییر دهید

سبک زندگی  بهتر است بعد از کاهش وزن  و طی یک دوره رژیم غذایی که با هدف کم شدن وزن در نظر گرفته شده است تغییر کند. زیاد شدن وزن بر اثر عدم تعادل بین انرژی دریافتی و انرژی مصرفی بدن می باشد. پس باید میزان و نحوه غذا خوردن خود را بعد از اتمام رژیمی که تحت کنترل شما و همچنین با پیشنهاد متخصص تغذیه بوده است را  تغییر دهید. تغییرات رفتاری ایجاد شده در طی دوره کاهش وزن اگر ثابت بمانند می تواند منجر به تثبیت وزن شما شود.

بیشتر شدن وزن به خصوص در افرادی که با رژیم های بسیار محدود و سخت وزن کم کرده اند بیشتر دیده شده است و نمی توانند یک رژیم متعادل را در طولانی مدت حفظ کنند.

تثبیت وزن

تحرک خود را بیشتر کنید

قطعا در ثابت نگه داشتن وزن تحرک کافی می تواند  به شما کمک بسیاری را بکند در صورتی که   شما برنامه  غذایی از گروه های مختلف را در کنار تحرک کافی داشته باشید، شانس بیشتری برای کنترل وزن خود خواهید داشت.

آگاهی بیشتر نسبت به مواد غذایی

دانستن یک مقدار اطلاعات شانس شما را در لاغر شدن و نگهداری رژیم، بالا خواهد برد. با اینکه بسیاری از برنامه های غذایی دیکته شده وجود دارد که شما می توانید از آنها پیروی کنید اما بهتر است شما توانایی ارزیایی بعضی از اقلام غذایی را در خود بیشتر کنید و نیاز بدن خود را شناسایی کرده و با توجه به زمان بندی خود  در طول شبانه روز گروه های مواد غذایی را در برنامه خود بنگنجانید. از مزایای این کار می توان گفت که بعد از مدتی کم شما می دانید اندازه هر واحد غذایی چقدر است و به شکل وسیع تری می توانید در مورد اینکه چگونه باید غذایتان را نسبت به قبل کاهش دهید و یا اینکه آن را کنترل کنید و یا از کدام غذا دوری کنید و کدام غذا را محافظه کارانه تر بخورید، نظر بدهید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + 20 =