چند باور اشتباه در برنامه رژیم کاهش وزن

چند باور اشتباه در برنامه رژیم  کاهش وزن

در این مقاله برخی از باورهای اشتباهی که در برنامه رژیم غذایی کاهش وزن وجود دارد را برای شما آورده ایم:

  1. صبحانه خوردن حتی اگر گرسنه نیستید

شاید این جمله را شنیده باشید: خوردن صبحانه برای تقویت سیستم متابولیسم بدن شما ضروری است. در نتیجه، بسیاری از افراد حتی اگر گرسنه نباشند خود را موظف به خوردن صبحانه می دانند،. تحقیقات نشان می دهند که، خوردن یا نخوردن صبحانه تاثیری بر کاهش وزن نمی گذارد، ساختار بدنی افراد با هم متفاوت است و ممکن است افرادی باشند که وقتی گرسنه نیستند و صبحانه نمی خورند بهتر وزن کم کنند.

افراد بالغ  اگر برای صبحانه گرسنه نیستید ، اصراری بر صبحانه خوردن وجود ندارد. اگر احساس گرسنگی می کنید، صبحانه ای بخورید که سرشار از مواد پروتئینی باشد .

  1. وزن نکردن های روزانه

معمولا به شما توصیه می شود تا زمانی که در رژیم هستید، خودتان را وزن نکنید. تحقیقات نشان می دهند که وزن کردن های مکرر یا روزانه، اثرات روانی منفی ندارد و تصورات شما از وزن ایده آل شما را خراب نمی کند.

همیشه این نکته را در نظر داشته باشد که، وزن شما تحت تاثیر تغییرات هورمونی، میزان دریافت و ازدست دادن مایعات و مقدار اجابت مزاج در حال تغییر و نوسان است. و این تغییرات تاثیری بر میزان چربی بدن نمی گذارد.

  1. استفاده ازنوشید نیهای تحت عنوان سم زدایی بدن

نتیجه یکی از مطالعات نشان داد، زنانی که طی 7 روز، شربت لیمو و یا آب میوه های تازه  مخلوط مصرف کردند، کاهش وزن داشتند، و مقاومت به انسولین در آن ها کاهش یافت.  در هر صورت رژیم های غذایی کم کالری، در کاهش وزن مفید و موثر هستند، اما ممکن است نتایج پایداری نداشته باشند. نکته مهم، قندی است که در آب میوه ها وجود دارد، و این ماده برای کنترل اشتها و حفظ سلامتی مضر می باشد.

خوردن آب میوه خالص، می تواند باعث کاهش وزن شود، اما نمی تواند تضمینی برای تغییر عادات غذایی سالم و پایدار در جهت حفظ کاهش وزن باشد

  1. عدم کاهش وزن سریع

اغلب توصیه می شود که به مرور زمان وزن کم کنید. گرچه این حالت خوب به نظر می رسد، اما تحقیقات نشان می دهند که کاهش وزن سریع در ابتدای رژیم اصولی ، احتمال بازگشت به وزن قبلی و چاقی مجدد را کاهش می دهد. در نتیجه، اثرات دراز مدتی را هم خواهد داشت. کاهش میزان مصرف کالری در ابتدای رژیم، به کاهش وزن سریع شما کمک می کند، اما ممکن تحمل این وضعیت تداوم نداشته باشد.

  1. تمرینات هوازی (کاردیو) زیاد

تمرینات کاردیو که با عنوان ایروبیک نیز شناخته می شوند، برای قلب، حفظ سلامت بدن و کاهش استرس بسیار مفید است. تحقیقات نشان می دهد، این که شما با ورزش کردن، لاغر شوید، بستگی به سیستم بدنی شما دارد. برخی افراد به سرعت  با ورزش کردن وزن از دست می دهند و برخی به کندی و در دراز مدت.

بهترین روش برای کاهش وزن  و هم چنین عضلانی شدن بدن ، انجام حرکات کششی و هوازی (کاردیو) همزمان با هم است.

باورهای غلط کم کردن وزن

  1. مواد غذایی حاوی چربی را به حداقل برسانید

نخوردن مطلق مواد غذایی چرب در دوران رژیم، نظریه جالبی نیست. حدودسی درصد کالری روزانه شما باید از چربیها باشد. مواد غذایی نظیر آواکادو، آجیل و نارگیل به مقدار مناسب که حاوی چربی طبیعی هستند، برای کم کردن وزن مفید اند. افرادی که در رژیم غذایی خود، چربی را به طور کامل کنار می گذارند و یا میزان بسیار کمی از این ماده را مصرف می کنند، نتیجه عکس خواهند گرفت. اما در نظر داشته باشید که، مصرف بیش از حد چربی هم برای سلامت شما مضر است. در نتیجه میزان مصرف متعادل چربی را در وعده های خود داشته باشید.

  1. خوردن غذا هر 2-3 ساعت یک بار

حتما شما هم این جمله را شنیده اید: اگر می خواهید متابولیسم قوی تر و بهتری داشته باشید، در طول روز حجم غذای خود را کم کنید ولی دفعات بیشتری بخورید. این یک باور غلط است. این کار، کمکی به لاغری و کاهش وزن شما نمی کند. هیچ فرقی میان میزان مصرف کالری در دو وعده و یا هفت وعده وجود ندارد. مهمترین موضوع این است که دقت بفرمایید افراط در دریافت میزان کالری نداشته باشید

  1. تنها اهمیت دادن به میزان کالری

درست است که کاهش میزان کالری از اصول کاهش وزن است اما  نوع غذا از اهمیت ویژه ای برخوردار است نوع غذایی که می خورید، بر گرسنگی، اشتها و هم چنین هورمون های شما تاثیر می گذارد، که می تواند بر روی میزان کالری مورد نیاز بدن شما نیز تاثیرگذار باشد. کالری به دست آمده از غذای پروتئینی، در شما احساس سیری و کاهش اشتها را به وجود می آورد.و با توجه به اثرات ترموژنیک پروتئین نسبت به چربی و کربوهیدرات، کالری بیشتری در در زمان هضم غذا مصرف می شود.

میزان مصرف کالری مهم است، اما برای لاغر شدن کیفیت غذا، اهمیت بیشتری دارد.

بطور کلی با توجه به ساختار فردی هر شخصی امکان تجویز یک برنامه غذایی واحد برای همه نیست وبهتر است با کمک متخصص تغذیه بهترین و مناسب ترین برنامه غذایی را متناسب با خصوصیات بدنی خودتان دریافت کنید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − دو =