ویتامین C باعث افزایش خطر ایجاد سنگ کلیه می شود

به این مطلب امتیاز دهید.

خطر ایجاد سنگ کلیه در مردانی که مقادیر بالایی از ویتامین C را مصرف می کنند در مقایسه با سایر افراد به میزان ۲ برابر بیشتر است.
اگر چه یافته های جدید نمی توانند دقیقا نقش ویتامین C در ایجاد سنگ کلیه را ثابت کنند، با این وجود می توانند ما را به این فکر بیاندازند که آیا مصرف مقادیر زیاد ویتامین C می تواند برای بدن مضر باشد یا خیر؟
سنگ های کلیوی، توده های ریز کریستال هستند که می توانند به شکل دردناکی باعث مسدود شدن مجرای ادراری شوند.
نشانه ها و علایم وجود سنگ کلیه شامل موارد زیر می باشند:
درد بسیار شدید که از پهلو تا کشاله  ران یا ناحیه  تناسلی ادامه دارد.
احساس نیاز مداوم به دفع ادرار
عرق کردن
بیقراری و بی حوصلگی
حالت تهوع
استفراغ
وجود خون در ادرار
های غذایی که سرشار از پروتئین های حیوانی، سدیم، شکر تصفیه شده، شربت ذرت حاوی فروکتوز بالا و نوشابه ها می باشند، می توانند باعث ایجاد سنگ کلیه شوند و مصرف پایین مایعات نیز می تواند باعث افزایش احتمال شکل گیری سنگ کلیه شود. معمولاً خطر کلی ایجاد سنگ های کلیه در زنان نسبت به مردان کمتر است.
 
مصرف مقادیر بالای ویتامین c باعث افزایش خطر ایجاد سنگ کلیه می شود.
به اعتقاد محققان، از آنجایی که بدن ویتامین C مصرفی را به ماده ای به نام اگزالات، که جزئی از سنگهای کلیوی است، تجزیه می کند. بنابراین مصرف مقادیر زیادتری از ویتامین C می تواند باعث افزایش خطر ایجاد سنگ کلیه شود.
یکی از مولفان تحقیق مذکور چنین بیان می کند: این نکته که عموم مردم می بایست از خطرات مرتبط با مصرف مقادیر بالای ویتامین C آگاه شوند بسیار مهم است. آن دسته از افرادی که سابقه ی سنگ کلیه دارند، می بایست پیش از مصرف مقادیر زیاد مکمل های ویتامین C با پزشک حود مشورت کنند.
در تحقیق جدیدی که در مجله ی پزشکی JAMA منتشر شده است، محققان بیش از ۲۳۰۰۰ مرد سوئدی ۷۹- ۴۵ ساله را در طول سال های ۲۰۰۹- ۱۹۹۷ تحت نظر گرفتند. در آغاز این تحقیق هیچ یک از این افراد سنگ کلیه نداشتند.
نزدیک به ۹۰۰ نفر از این مردان به میزان ۱۰۰۰ میلی گرم ویتامین  C مصرف کردند و ۳%  از این تعداد (۳۱ نفر) بعدها دچار سنگ کلیه شدند تنهادر کمتر از ۲ درصد از سایر افراد گروه که ویتامین C دریافت نکرده بودند، وجود سنگ کلیه مشاهده شد.
نتایج بدست آمده با فاکتورهای تضعیف کننده، مانند، سطح تحصیلات، سن و بدن تطبیق داده شدند.
نتیجه به دست آمده نشان داد که در آن دسته از مردانی که مقادیر بالایی از مکمل ها را دریافت کرده بودند، خطر ایجاد سنگ کلیه به میزان۱.۷ و ۲.۲ برابر بیشتر از سایر افراد بود.
نظر نویسندگان این تحقیق این است که هیچ دلیل به اثبات رسیده موجهی برای مصرف چنین مقادیر بالایی از ویتامین C وجود ندارد. همچنین نتایج تحقیق مذکور شامل ویتامین C که از طریق مصرف مواد غذایی وارد بدن می شود نمی باشد.
یکی دیگر از نتایج به دست آمده از تحقیق مذکور این بود که مکمل های مولتی ویتامینی که فاقد مقادیر بالای ویتامین  C هستند، باعث افزایش خطر ایجاد سنگ های کلیوی نمی شوند.
مولفان این نکته را خاطر نشان می کنند که به منظور تایید و تکمیل یافته های موجود، می بایست تحقیقات بیشتری انجام گیرد. همچنین آنان بر این نکته تاکید می کنند که افراد نمی بایست پس از مطالعه ی این گزارش اقدام به قطع مصرف ویتامین C بکنند. در صورتی که در ارتباط با میزان مصرف ویتامین C و یا عوارض مرتبط با مصرف مکمل های ویتامینی نگرانید، می توانید با پزشک خود مشورت کنید.
بررسی ارائه شده در نود و چهارمین جلسه ی سالانه ی Endocrine society (مجمع غدد درون ریز) در Houston، نشان داد که مکمل های ویتامین C و خود ویتامین C با مقادیر بالای کلسیم در ادرار و خون و در نتیجه، احتمال بالاتر ایجاد سنگهای کلیوی ارتباط مستقیمی دارند.
 
منبع : medicalnewstoday
مشاهده ی
آخرین مقالات در وب سایت جدید ایده آل به آدرس
www.clinic-ideal.ir

برای اطلاعات بیشتر در خصوص کرایولیپولیز
برای اطلاعات بیشتر در خصوص کرایولیپولیز
لیزرواژینال
(فمی
لیفت) -لیپوماتیک-بادی
جت-اولترازد

کویتیشن-شاک ویو _رادیوفرکانسی
کویتیشن-شاک ویو _رادیوفرکانسی
رژیم
های استاندارد کاهش و افزایش وزن
۴۴۴۸۳۰۷۹
 
 *
 
 
 
۰۹۱۹۹۰۹۰۶۸۳

صفحه ایسنتاگرام ایده آل

صفحه ایسنتاگرام ایده آل

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا